Organisatie inrichten Module 2e jaar MLE

Wim Volker en Bert Schluter

13-12-16
Wanneer ben je integraal schoolleider?
Verbiest zegt hierover:

  • Onderwijskundig leider
  • Schoolleider als beheerder
  • Begeleider van zijn team
  • Schoolleider als ondernemer
Organisatiemodel; Knoster
Floating schoolplan (Boekje Wim Volker)

Naast een goed LVS moet je eigenlijk ook een goed leerkrachtvolgsysteem hebben.


De Matrix van Camp


7 S model van Mackinzy


Afbeeldingsresultaat voor 7 s model mckinsey

Management drives en model kleuren denken van de Caluwe kun je gebruiken om leer/denkstijlen in je MT na te gaan.

Cultuurmodel van Quin
Afbeeldingsresultaat voor culturen van quinn


3 P's van Knoster (People, planet en product)
Tekening voetbalveld als metafoor

OCAI model om je cultuur van je organisatie in beeld te krijgen(Quinn en Cameron)

Vragenlijst OCAI-model Cameron & Quinn

Het model van Quinn en Cameron heeft vier dimensies om een bedrijfscultuur te typeren. Die dimensies zijn mensgericht, beheersgericht, innovatief en resultaatgericht. Quinn en Cameron beschrijven de eigenschappen van leiders horende bij de vier culturen die opgenomen zijn in het model van concurrerende waarden. Uit onderzoek komt naar voren dat de meeste organisaties een dominante culturele stijl ontwikkelen. Meer dan 80 procent van de duizenden organisaties die zijhebben onderzocht werden gekenmerkt door een cultuurtypen uit het model. In organisaties zonder overheersende cultuurvorm bestond ofwel onduidelijkheid over de cultuur aldaar, of werden de vier cultuurtypen in gelijke mate benadrukt.
Wanneer een organisatie gedomineerd wordt door de hiërarchische cultuur, bleek dat de effectiefste managers een daarbij passende leiderschapsstijl vertoonden. Dat wil zeggen zij zijn goede organisatoren, controleurs, bewakers, bestuurders en coördinatoren, en handhaven van efficiënte bedrijfsvoering.
Een organisatie wordt gedomineerd door de marktcultuur, waar managers als het effectiefst worden beschouwd wanneer zij hun mensen flink achter de broek aan zitten en de zweep erover leggen en niets ontziende concurrentiementaliteit bezitten. Zij zijn goed in de koers uitzetten, resultaten produceren, onderhandelen en het motiveren van anderen.
Wordt de organisatie door de familiecultuur gedomineerd, dan zijn de effectiefste leiders vaderfiguren, teamvormers, stimulators, verzorgers, mentoren en steunverleners.
Effectieve leiders in door een adhocratiecultuur gedomineerde organisatie zijn doorgaans ondernemend van aard, visionair, vernieuwend, creatief, risicobereid en toekomstgericht.
Het is vanzelfsprekend dat de effectiefste leiderschapsstijl in de regel past bij de cultuur van de organisatie.
De cultuur wordt gevormd door zes inhoudsdimensies:
  1. De dominante kenmerken van de organisatie, oftewel hoe de organisatie er als geheel uitziet.
  2. De stijl van leidinggeven en de werkwijze, die overal in de organisatie terug te vinden is.
  3. Het personeelsmanagement oftewel de karakteristieke wijze waarop de medewerkers worden behandeld, alsmede de werkomgeving van het personeel.
  4. Het bindmiddel van de organisatie, oftewel de mechanismen die de organisatie bijeenhouden.
  5. De strategische accenten die aangeven op welke gebieden bij de strategie vooral de nadruk wordt gelegd.
  6. De succescriteria die bepalen wanneer iets als een overwinning wordt beschouwd en wat erkenning krijgt en beloond wordt.

https://www.ocai-online.com/ocai-one-results/fKBO0112122


Kwadrant ABCD cultuur

Leithwood  7 hoofdstukken.
Samen met je leergroep (Mirjam,Marleen,Marc,Edward en Hans) de verbinding maken tussen de 7 hoofdstukken

Transformationeel of transformatief leiderschap
Leithwood gecombineerd met Hargreaves

10-1-17
Waar bevindt mijn schoolorganisatie zich t.o.v. developing the organisation to support desired practices? Leithwood

Ik heb de rol van ondersteunend personeel belangrijker gemaakt. Leraarondersteuners hebben meer verantwoordelijkheid gekregen.
We zijn meer aan het groeien naar een PLG. Dat zie ik in de units, de rol en invloed die het MT heeft verworven ,de wil van elk teamlid om zich ieder jaar professioneel te verbeteren en de samenwerking met de kinderopvang.
Gedeeld leiderschap staat bij mij hoog in het vaandel. Ik heb de laatste 4 jaar meer initiatief en autonomie bij het MT neergelegd,waardoor hun motivatie en dat van het team is verbeterd.Er is meer wederzijds respect en ik geef en ontvang meer vertrouwen naar de collegae.
Ze zijn voldoende meegenomen in het visietraject en een aantal collegae hebben zich verder ontwikkeld door zich op een aantal domeinen te scholen.
Het is na onderzoek duidelijk dat kinderen baat hebben bij een ordelijke, veilige, gezonde leeromgeving waardoor de acceptatie naar elkaar vergroot wordt.
De schoolleider zorgt ervoor dat hij school- en individuele ontwikkeling stimuleert en faciliteert.
Leithwood zegt dat bij veranderingen van visie binnen school het altijd op weerstand stuit als de infrastructuur binnen de school niet mee verandert. Oftewel dat leerkrachten niet mee veranderen als ze de visie en missie niet ondersteunen.

Presentatie Ewout en Hetty:
Gemeenschappelijke visie is de basis voor een samenwerkende cultuur. Er zijn voorwaardelijke items nodig voor doorontwikkeling van de organisatie (Bijv. kennis , gedrag enz.)
De 6 praktijken van Leithwood hebben hierbinnen een specifieke plaats.

Discussie ontstaat over de rol van het bestuur in het creëren van respect en vertrouwen aan directeuren en onze rol naar het team toe. Gesprekken bij bestuur Bert vinden in zijn gezamenlijkheid plaats, dus onderwijskundig, financiën, formatie enz. in 1 gesprek. Dat is verbindend.

Veranderingen filmpje Shine en Braun  www.academievoororganisatiecultuur.nl
Wat zegt ze over veranderen? Ga verder daar waar je goed in bent en laat datgene wat niet goed gaat achter je.

Opdracht voor volgende keer :

Kijk naar mijn eigen leiderschap.
Van held naar architect naar proces!
Vergroot je mindset op ontwikkelen.
Wat voor type leider wil ik zijn?

Kijk naar eindopdrachten op de portal!


Mijn eigen leiderschap.Van held naar architect naar proces! Opdracht voor 24-1-17
Welk van de 6 aspecten herken ik bij mezelf en deze vraag geef ik ook aan mijn team en leergroep mee?
kijken naar leiderschap:

Van HELD naar ARCHITECT naar proces!  paradigmaverschuiving

verschillende leiderschapsvormen: zie ppt

Hoe staat het met mijn gespreid leiderschap?







Ik herken weinig eigenschappen vanuit de vinder bij me, maar ben in alles een verbinder. Kies vaak voor een harmonieuze oplossing, ben sociaal, kies voor consensus, maar ik kan nog meer proberen te netwerken binnen de Brede school. Het hoederschap zit zowel zakelijk als privé in me.
Als vechter ben ik strijdvaardig en heb een doorzettingsvermogen om te willen slagen.Het feit dat ik na een moeilijke start(2 jaar\) op Boschveld heb doorgezet zegt genoeg. Als schoolleider ben ik bescheiden, terwijl dat privé vroeger anders was. Liep soms over van zelfvertrouwen.Ik kies vaak voor veiligheid en geborgenheid.Als doener ben ik loyaal en houd ik me vaak vast aan samen gemaakte regels en afspraken. Ik ben als veroveraar steeds op zoek naar nieuwe successen, maar ik mag daar wel meer ondernemend zijn.Als ziener wil ik te vaak de wereld(lees Boschveld)verbeteren. Heb genoeg bezieling en ben steeds op zoek naar verbetering van de kwaliteit.

Feedback van collega Miriam Stallaert
Leiderschapskenmerken van jou Hans die ik vooral herken:

1.       De veranderaar: in een paar jaar heb je een nieuw concept uitgewerkt dat er staat! Ondanks dat het team aanvankelijk weinig veranderingsbereid was heb je je koers uitgezet en standvastig richting gegeven.
2.       Verbinder: je hebt veel geïnvesteerd in onderlinge samenwerking en het los komen van groepen; samen verantwoordelijk zijn, verder kijken dan eigen belang, Innovatie gekoppeld aan PLG
3.       De hoederinteresse wekken in elkaar, bv je BBQ thuis.
4.       De Vechter: standvastig, op je doel af, veel PR gezocht, verbinding met de wijk om je leerlingaantal naar boven te krijgen.
5.       De veroveraar: uit op de winst !leerlingaantal, je geeft aan een stap te willen maken, zoekt uitdaging, gaat niet stil zitten
Hoop dat je er wat aan hebt! Ik denk dat ik je aardig ken, in ieder geval al heel wat jaren maatje.

Groeten Miriam

21-2-2017

Actief personeelsbeleid  bij Signum:
https://www.signumplein.nl/Afdelingen/personeelszaken/_layouts/viewlsts.aspx?BaseType=1

  • Functiemix
  • Functiebouwwerk 
  • Mobiliteit
  • LB certificering
  • Professionalisering
  • Taakbeleid algemeen
  • Werving en selectie
  • Zieketeverzuim
  • Klachten en ongewenste omgangsnormen

Waarderingsonderzoek POM jan 2016(Primaire Onderwijs Monitor)

Analyse nav POM 2016:
Ik heb het besproken in het MT, de MR en het team tijdens een studiedag.
Wat valt ons als team op en wat valt jou individueel op?
Hoe gaan we de verbeterpunten verankeren in de school?

Volgende vragen kwamen daar aan bod:
1. Wat gaat goed op school? Hoe komt het dat dit goed gaat?
2. Noem 2*4 aandachtsvelden van de huidige situatie van de school?
3. Naar welke kenmerken zou de school zich moeten ontwikkelen? Wat wil je bereiken?
4. Bedenk manieren om het doel te bereiken?
5. Bedenk obstakels die je onderweg tegenkomt.
6. Bedenk strategieën om deze obstakels te overwinnen.
7. Hoe ga je dit aankaarten? Wat zijn de argumenten om het team mee te krijgen?
8. Hoe ga je het communiceren?
9. Hoe ga je het monitoren?
10. Welke tips hebben we nog om mee te nemen voor de volgende POM eind 2017/begin 2018?

Leithwood 21-2-17
Dominique,Hannah en Annette

Van restricted(naar binnen) naar extended organisation  Leithwood 2.5 en 2.6
Samenwerking aangegaan met Mayke v Drunen(school Cromvoirt) PLG, samen studiedag, directie bij elkaar op klassenbezoek

Hannah:
Uitleg organisatiestructuur Compas

Discussie over leiderschap bij onderwijs en KOV. De mensen maken de samenwerking.Gezamenlijke belangen moeten voorop staan.
Vernieuwde inspectie/toezichtskader voor onderwijs, VVE en KOV.

Annette:
Politieke en maatschappelijke ontwikkelingen

Teams als onderdeel van PLG op onderwijskundig en pedagogisch vlak.
Organogram de Borch. Werk en leergroepen.
Bij facilitering denken aan prestatiebox, LOF

Marc en Edward
Leithwood en psycho sociale veiligheid.

Staat de  output in relatie tot de omgeving?
In het kader van veiligheid ben vooral de manager.
Balans tussen schoolleider en manager. Bouw dit op vanuit de
Welke gedragingen horen bij de standaarden die we samen hebben vastgesteld.
Veiligheid en gezondheid staat direct in relatie tot output van de leerlingen.
Er moet een fundament zijn waar pedagogische normen en waarden de basis zijn.
In arbomeester zit een module om psycho sociale veiligheid te meten.

In jaren 60/70 behoefte aan procedures en protocollen.
Motivatie en inspiratie verkrijg je door morele opvattingen, reflectie en waarden/normen vast te stellen.
Wat vraagt de organisatie op dit moment van mij en wat vraag ik dan van de organisatie?

Bij Bert zijn bestuur heeft de directeur een aantal gesprekken per jaar mbt onderwijs, personeel, beheer,ICT met stafmedewerkers,bestuur en directeur.

De lerende school (Lees artikel Oostdam) vraagt om herpositionering van het onderwijs.
Vertrekpunt blijft de visie op leren van kinderen

NM Opdracht: In een mindmap ga je je school herorganiseren. Wat betekent dit voor de komende jaren als je kijkt naar de 6 thema's ?
Bureaucratische school
Marktgericht school
Lokaal en Sociaal gerichte school
Lerende school
Ontmantelende school
Aftakelende school

7-3-2017

Presentatie Leithwood Marco en Marcel
Allocating resources in support of the school's vision and goals.
Presentatie Dommelgroep

Welke subsidiepotjes zijn er?

  • LOF
  • Stimuleringsgelden IKC
  • Culturele ladenkast(Babel)
  • BVL verkeerslabel
  • HBO er in de groep
  • WTE
  • LOB loopbaanontwikkeling
  • NRO subsidies(info via Wim)
Vanaf 2022 alleen maar stagiaires via AOS

Discussie over geschiedenis en toekomst van de opleidingsscholen.

Integraal schoolleider(Verbiest)


Reacties

Populaire posts van deze blog

Module mensen ontwikkelen

Samenvatting artikel The Ontario Leadership framework 2012(Inleiding)