Samenvatting artikel The Ontario Leadership framework 2012(Inleiding)

  • Opbouwen van vertrouwde relaties tussen medewerkers, studenten en ouders
  • Standhouden van een veilige en gezonde schoolomgeving
  • Een productieve werkrelatie met vertegenwoordigers van onderwijs gerelateerde instanties.
  • Duidelijke visie en doelstellingen van de school
  • Begeleiden bij de implementatie van een strak curriculum 
  • Intern verantwoordelijkheidsgevoel van alle personeelsleden    
Faciliteren van engagement in processen voor het bereiken van specifieke schooldoelen;

  • Doe wat nodig is om de doelen duidelijk voor alle belanghebbenden te maken;
  • Regelmatig medewerkers aanmoedigen om hun vooruitgang te evalueren in de richting van het bereiken van de schooldoelen;
  • Moedig medewerkers aan zich te ontwikkelen 



Belangrijkste doel van een goed schoolleider is om de motivatie van elk teamlid in een schoolorganisatie iedere dag verder te ontwikkelen. Daarbij is vertrouwen en een goede relatie essentieel.

Leiders die succesvol zijn werken met een gedeelde visie, waarin het team inspraak heeft en deze visie regelmatig geëvalueerd wordt.
Leiders hebben succes om binnen hun scholen wanneer ze:
  • Veel verschillende formele en informele mogelijkheden gebruiken om de algemene visie uit te leggen gerelateerd aan de schooldoelen;
  • Laat zien aan alle belanghebbenden wat visie en doelen van de school in de praktijk inhoudt.
  • Regelmatig verschillende leer-werkgroepen uitnodigen om te laten zien hoe hun werk vordert gekoppeld aan de schoolvisie en doelstellingen.

Kortom, de leiders die met succes waarden en normen in hun school uitdragen:

  • Zijn zeer zichtbaar in hun scholen;
  • Zijn gemakkelijk toegankelijk voor het personeel, ouders en leerlingen;
  • Hebben relatief vaak, betekenisvolle, interacties met leerkrachten, leerlingen en ouders;
  • Tonen het belang van permanente educatie door middel van zichtbare betrokkenheid bij hun eigen professioneel leren;
  • Laten door middel van hun eigen acties, de school de kernwaarden en veel van de gewenste praktijken zien.
  • Consistentie, openheid, respect voor het personeel en integer!
  • Betrek medewerkers bij het ontwerp en de uitvoering van de school van belangrijke beslissingen en beleid en zorg voor medewerkers met leiderschapskansen en ondersteuning van professionals die zich willen ontwikkelen.
Maak een schoolomgeving waarin ouders welkom zijn, gerespecteerd en gewaardeerd als
gelijkwaardige partners in het leren van hun kinderen staan.
  • Demonstreer het soort leiderschap dat ouders vertrouwen geeft(leiderschap dat ervan overtuigd is om systematisch en aandacht voor de details van de school te hebben);
  • Het ontwikkelen van personeelsinzet voor het begeleiden van ouders in de school;
  • Personeel werkt rechtstreeks samen met diverse gezinnen om hen te helpen en dat de ouders hun kinderen thuis steunen dat zal bijdragen aan hun succes op scholen;
  • Help personeel om beter gebruik te maken van het sociale en intellectuele kapitaal van studenten van diverse familieachtergronden voor educatieve doeleinden in de klas;
  • Moedig medewerkers aan een brede kijk op ouderbetrokkenheid te hebben, zodat je kunt vaststellen dat meer ouders betrokken zijn dan mogelijk zou zijn.
  • Betrokkenheid betekent niet alleen het bijwonen van evenementen in de school,maar daar waar nodig is helpen te verbinden binnen een bredere netwerk van maatschappelijke diensten die zij nodig hebben. De BBS is hier een prachtig voorbeeld van.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Organisatie inrichten Module 2e jaar MLE

Module mensen ontwikkelen